.

.

Sunday 2 July 2017

Review Ketiga Orang Ngomong Anjing Gonggong Oleh Nasra


CABARAN BULAN JUN: BUKU YANG DIHARAMKAN
 
Tajuk : Orang Ngomong Anjing Gong Gong
Penulis : Mutalib Othman
Penerbit : Dubook

 
Ini merupakan antara buku yang terpantas aku habiskan. Kurang sejam rasanya. Membacanya sambil tengah tunggu roti canai siap dibungkus untuk dimakan waktu berbuka. Ya, waktu tu masih bulan Ramadhan. Sejujurnya aku terasa cuak juga bila Perewa mengingatkan dalam whatsapp agar semua orang sudah mempunyai buku untuk cabaran kali ini dan aku ketika itu masih belum mula membaca disebabkan buku ini masih berada bersama pemiliknya di tempat kelahiran aku. Sampai sahaja rumah, aku terus hubungi kawan aku untuk bertanyakan tentang buku ini. Satu kelegaan bila mengetahui buku ini tidaklah terlau tebal dan ‘berat’ untuk dihabiskan. Untuk pengetahuan buku ini mengandungi 121 muka surat dan boleh dibaca secara santai sambil gelak-gelak. Ada ilustrasi diselangi kata-kata ‘tajam’ oleh penulis. Kesemuanya ada 60 kata-kata.
 
Sebenarnya apa yang ditulis oleh penulis adalah sesuatu yang mengajak kita untuk berfikir. Ada benarnya apa yang dikatakan oleh penulis walaupun bahasa yang digunakan agak kasar dan kurang sopan. Tetapi seandainya karya yang mempunyai bahasa yang lemah lembut indah tersusun membuatkan kita terlena, adil rasanya karya sebegini diberi peluang untuk membuka minda masyarakat. Cuma mungkin perlu diletakkan amaran seperti ‘bahan bacaan untuk dewasa sahaja’ jika kerisauannya adalah terhadap moral anak-anak kecil dan tidak cukup umur membacanya.
 
Pada sisi lain mungkin pihak KDN ada sebab musabab lain yang lebih kukuh terhadap pengharaman buku ini, Mungkin. Sebagai pembaca, sisi baik buku ini harus dijadikan pengajaran dan manakala yang buruk perlu dibuang. Jangan dicontohi kasarnya perkataan dalam aplikasi kehidupan harian cukuplah hanya menjadi tamparan diri dalam bentuk tulisan. Nasib baik ini bukan buku aku jadi tidak perlu susah payah membakarnya apabila penulis telah meninggal dunia seperti yang diiwasiatkan dalam buku tersebut. Fuh. Bolehlah cuba baca. Tak haram mana pun hehe. 

No comments: